Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

کاهش شکاف آموزش- بالین با استفاده از مدل پرستار پژوهشگر بالینی

(2017) کاهش شکاف آموزش- بالین با استفاده از مدل پرستار پژوهشگر بالینی. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 62-71. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
166.pdf

Download (153kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-435-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: از دلایل اصلی شکاف آموزش-بالین در پرستاری، فقدان آموزش کافی پرسنل بالینی در جستجوی اطلاعات و مهارت­های ارزیابی انتقادی شواهد پژوهشی می­ باشد. در این رابطه، مدل پرستار پژوهشگر بالینی برای استفاده در آموزش و نظارت پرستاران در استفاده از بهترین شواهد موجود به ­منظور بهبود کیفیت مراقبت­ های پرستاری معرفی شده است. هدف از این مطالعه، مرور منابع درباره مدل پرستار پژوهشگر بالینی و معرفی ابعاد و مراحل این مدل  به منظور زمینه ­سازی اجرای آموزش مبتنی بر شواهد در بستر پرستاری بالینی کشور می­باشد. روش­ ها: در این مطالعه مروری، برای دستیابی به منابع، از پایگاه داده­ های مختلف داخلی و خارجی شامل PubMed، Scopus، Google Scholar و SID استفاده گردید. مقالات منتشر شده از سال 2005 تاکنون به دو زبان فارسی و انگلیسی جستجو شدند. نتایج: در جستجوی اولیه با کلمات کلیدی ("clinical scholar" OR "clinical scholar model" OR "clinical nurse scholar model") و معادل فارسی آنها در مجموع 2545 مطالعه یافت شد که در بررسی نهایی عنوان و چکیده­های آنها، 9 مقاله مرتبط با موضوع اصلی این مطالعه بودند و برای مرور انتخاب شدند. یافته­ها به صورت سرفصل­هایی از جمله پیش زمینه طراحی مدل، اجزای و مراحل مدل، اهداف کاربردی مدل، خصوصیات پرستار در مدل، نحوه اجرای مدل و در نهایت کاربرد مدل در بالین و آموزش بحث شدند. نتیجه­گیری: مدل پرستار پژوهشگر بالینی یکی از مفید­ترین مدل­های موجود برای ارتقاء مراقبت مبتنی بر شواهد در پرستاری و کاهش شکاف بین آموزش و بالین است. دانش­آموختگان دکتری پرستاری چنانچه به عنوان عامل آموزش دهنده مراقبت مبتنی بر شواهد با به­کارگیری این مدل به پرستاران بالینی در جستجو و ارزیابی انتقادی بهترین شواهد، استفاده از آن شواهد در مراقبت از بیمار و در نتیجه بهبود کیفیت مراقبت­های پرستاری کمک کنند می­توانند با اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد شکاف بین آموزش دانشگاهی پرستاری و فعالیت­های بالینی را به حداقل برسانند.  

Title

Reducing the Theory-Practice Gap Using Clinical Nurse Scholar Model

Abstract

Background & Aim: Among the main reasons for the theory-practice gap is a lack of adequate clinical staff training in information seeking as well as in critical appraisal skills for research findings. In this regard, the clinical nurse scholar model has been introduced for training and supervising nurses in the application of the best available evidence to improve the quality of nursing care. The aim of this study was to review resources about the clinical nurse scholar model and to introduce its dimensions and steps in ground evidence-based nursing education within the context of clinical nursing in Iran. Methods: In this review, PubMed, SCOPUS, Google Scholar and SID databases were used. Articles published since 2005 in both Persian and English were searched. Results: The initial search by keyword ("clinical scholar" OR "clinical scholar model" OR "clinical nurse scholar model") and their Persian equivalents retrieved 2545 studies, which reduced to 9 related articles after screening for titles and abstracts. Topics, such as, the model, its components and process, model purposes, nurse characteristics in the model, implementation steps and the model application in clinical practice and education were discussed. Conclusion: The clinical nurse scholar model is one of the most useful models available for the promotion of evidence-based nursing care and for the reduction of the theory-practice gap. Nursing graduates and clinical nurses can use this model for finding and critically assessing evidence, using evidence in day-to-day patient care and improving the quality of nursing care. They can integrate evidence-based practice and nursing education and consequently, reduce the theory-practice gap.

Item Type: Article
Keywords: Evidence-Based Care Model, Clinical Nursing Scholar Model, Theory-Practice Gap
Subjects: Medical Sciences
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Page Range: pp. 62-71
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Volume: 5
Number: 2
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/166

Actions (login required)

View Item View Item