(2020) تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پستان در بین بهورزان زن. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 14-22.
Text
thums-jms-v8n2p14-fa.pdf Download (237kB) |
Persian Abstract
زمینه و هدف: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان سراسر جهان است. تشخیص زودرس این سرطان نقش به سزایی در درمان آن دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده سرطان پستان در بهورزان زن شهرستان تربت حیدریه انجام شد. روش­ ها: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای از نوع نیمه تجربی با گروه کنترل بود، که در سال 1398 بر روی 70 نفر از بهورزان زن  شاغل در خانه های بهداشت انجام شد. داده ها به وسیله پرسشنامه ای روا و پایا، قبل و پس از مداخله، از هردو گروه مداخله وکنترل جمع آوری و بوسیله مداخله های آماری کای اسکوئر، من ویتنی و ویلکاکسون در نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین سن افراد در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 8/43±42/77و 21/8 ±40/09سال بود. بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمرات سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری نشان داد (0/001>P). در حالی که این میانگین برای خودکار آمدی درک شده ماموگرافی معنی دار نبود. نتیجه­ گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی موجب ارتقاء ادارکات مشارکت کنندگان گردید. لذا استفاده از این مدل آموزشی در سایر برنامه‌های آموزشی و پیشگیری پیشنهاد می‌گردد.
Title
Evaluating the Effect of Education based on the Health Belief Model in taking the preventive behaviors for breast cancer among female health workers
Abstract
Background & Aim: Breast cancer is the most common cancer in women around the world. Early detection of this cancer plays an important role in its treatment. Therefore, the aim of this study was to determine the effect of educational intervention based on health belief model in adopting breast cancer prevention behaviors in female health workers in Torbat Heydariyeh. Methods: This study was a quasi-experimental intervention with a control group, which was conducted in 1398 on 70 female health workers working in health centers. Data were collected from both intervention and control groups by a valid and reliable questionnaire before and after the intervention and analyzed by Chi-square, Mann-Whitney and Wilcoxon statistical interventions version 16. SPSS in software. Results: The mean age of the participants in the experimental group was 77.42±8.43 years and the control group 40.09±8.21 years (P=0.178). According to the results obtained after interventional education, the mean score of Health Belief Model constructs (perceived susceptibility, perceived severity, perceived benefits of breast self-test, perceived barriers of breast self-test, perceived self-efficacy of breast self-test, perceived benefits of mammography and perceived barriers of mammography) showed a significant increase in the experimental group in comparison to the control group (P<0.001). It should be noted that the mean score for perceived self-efficacy of mammography was not significant. Conclusion: Health belief model training improved participantschr('39') perceptions. Therefore, the use of this educational model in other educational and prevention programs is recommended.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Breast Cancer,Health Belief Model,Breast Self-Test,Screening Mammography,Female Health Workers |
Page Range: | pp. 14-22 |
Journal or Publication Title: | Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences |
Volume: | 8 |
Number: | 2 |
Publisher: | Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences |
Depositing User: | پریسا مرادی |
URI: | http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/3274 |
Actions (login required)
View Item |