Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

تأثیر آموزش معنوی– مذهبی بر افسردگی، اضطراب، استرس و سلامت معنوی مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی

(2016) تأثیر آموزش معنوی– مذهبی بر افسردگی، اضطراب، استرس و سلامت معنوی مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 1-7. ISSN 2538-2845

[img] Text
article1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (689kB) | Request a copy

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-329-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: مراقبین کودکان مبتلا به سرطان نقش اصلی و اساسی در امر مراقبت ایفا می&shy; کنند. با آن که پرداختن به نیازهای معنوی این افراد جزء ضروری مراقبت کل‌نگر در پرستاری شناخته شده، اما در سال‌های اخیر کمتر به آن پرداخته شده است. در این مطالعه تأثیر آموزش معنوی&ndash; مذهبی بر میزان افسردگی، اضطراب، استرس و سلامت معنوی مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 60 نفر از مراقبین بیماران مبتلا به لوسمی شرکت کردند. گروه مداخله، 5 جلسه مداخلات معنوی- مذهبی بر اساس الگوی ریچاردز و برگین روزانه به مدت 60 دقیقه دریافت نمودند. ابزار‌های پژوهش مشتمل بر فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سلامت معنوی و داتس بود که قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. داده &shy;ها توسط نرم&shy;افزار SPSS نسخه 16 تحلیل گردید. نتایج: میانگین و انحراف معیار سن مراقبین در گروه کنترل و مداخله به ترتیب 6.9&plusmn;40، 6.2&plusmn;35.7 سال بود. یافته‌ها نشان می‌دهد در گروه مداخله نمره داس(افسردگی، اضطراب و استرس) بعد از انجام آموزش کاهش یافت (0.05>p)، اما این کاهش در گروه کنترل دیده نشد (0.05<P). همچنین در گروه مداخله، سلامت معنوی بعد از آموزش به طور معنی‌داری بیشتر از سلامت معنوی قبل از آموزش بوده است (0.001>P). نتیجه &shy;گیری: با توجه به تاثیر مثبت حمایت معنوی بر سطح سلامت مراقبین، انجام مداخلات آموزشی به‌دلیل هزینه اندک و اثربخشی بیشتر برای این مراقبان پیشنهاد می‌گردد.&nbsp;

Title

The Effect of Spiritual education on depression, anxiety and stress of caregivers of children with leukemia

Abstract

Background & Aim: Caregivers of children with cancer play a main and fundamental role in providing care. Although paying attention to spiritual needs of caregivers is one of the indispensable components of holistic care in nursing, in recent years it has been less considered.&nbsp; This research aimed to investigate the effect of Spiritual education on depression, anxiety and stress (DAS) of caregivers of children with leukemia. Method: This clinical trial study comprised 60 caregivers of children with leukemia. Intervention group received spiritual intervention for 5 sessions of 60 minutes based on the Richards and Bergin pattern. Research instruments consisted of demographic data questionnaire, spiritual health questionnaire, DASS questionnaire which were filled before and after the intervention. Data were analyzed using SPSS 16. Results: the mean and standard deviation of age in control and experimental groups were 40&plusmn;6.9 and 35.7&plusmn;6.2, respectively.&nbsp; Findings show that in the experimental group, DAS scores reduced after education (p˂0.05), while no reduction was observed in the control group in this regard (p˃0.05). Moreover, in experimental group, spiritual health after education significantly increased compared to pre-education stage (p˂0.001). Conclusion: Due to the positive impact of spiritual support on caregivers' health level, implementing educational interventions for caregivers are recommended because of low cost and more effectiveness.

Item Type: Article
Keywords: Spiritual, Spiritual Support, leukemia, health, pediatric caregiver
Subjects: Medical Sciences
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Page Range: pp. 1-7
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Volume: 4
Number: 1
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: آقای علی علوی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/298

Actions (login required)

View Item View Item