(2020) تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 1-10.
Text
thums-jms-v7n4p1-fa.pdf Download (290kB) |
Persian Abstract
زمینه و هدف: بیشتر دختران آگاهی کافی درباره تغییرات دوران قاعدگی ندارند و به دلیل کسب اطلاعات نادرست از منابع غیر­علمی دچار مشکل می­ شوند. بهداشت قاعدگی، جنبه مهمی از سلامت نوجوان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان انجام شد. روش­ها: این مطالعه، کارآزمایی بالینی تصادفی سازی ­شده روی 60 دانش ­آموز دختر دوره اول متوسطه دارای قاعدگی منظم، در دو گروه انجام شد. از بین مدارس متوسطه شهر مشهد دو مدرسه، با قرعه­کشی به یکی از دو گروه تخصیص یافت. در گروه همسالان، محتوای آموزشی (شامل پنج حیطه بهداشت قاعدگی) بین 10 نفر از دانش­آموزان توضیح، 6 نفر از آن ها انتخاب و خواسته شد هر یک به چهار تا هفت نفر از همکلاسی­ های خود آموزش دهند. گروه کنترل، آموزش روتین به صورت سخنرانی دریافت کردند. داده­ ها توسط پرسشنامه رفتارهای بهداشت قاعدگی، قبل از مداخله، بعد از پایان اولین و دومین سیکل قاعدگی جمع ­آوری و با آزمون­ های من­ ویتنی، کای­ دو و تی مستقل تجزیه ­و ­تحلیل شدند. سطح اطمینان 95 و سطح معنی­ داری 0/05 مد­نظر قرار گرفت. نتایج: دو گروه از نظر سن (0/124p=) همگن بودند. در دو گروه، میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی، افزایش معنی­داری داشت (0/001>p). میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی گروه همسالان، به صورت معنی­داری بیشتر از گروه کنترل بود (0/001>p). نتیجه­ گیری: به علت موثرتر بودن روش آموزشی مبتنی بر گروه همسالان در مقایسه با گروه کنترل، در ارتقای رفتارهای بهداشت قاعدگی دختران نوجوان، این روش، جهت آموزش مسائل بهداشتی از جمله بهداشت قاعدگی، به برنامه­ ریزان بهداشتی توصیه می­ شود.
Title
The effect of menstrual health education in peer group on menstrual health behaviors in adolescents: A randomized clinical trial study
Abstract
Background & Aim: Most girls are unaware of menstrual changes and may be having trouble getting inadequate information from sources. Menstrual health is an important aspect of adolescent health. The aim of this study was to investigate the effect of menstrual health education in peer group on menstrual health behaviors in adolescents. Methods: This randomized clinical trial study was conducted on 60 high school students with regular menstrual cycles in two groups of peers and control. From high schools in Mashhad, two schools were assigned to be one of the two mentioned groups by drawing. In peer group, educational content (Including five menstrual health areas) was explained to 10 students and then six of them were selected and asked to teach to 4-7 of their classmates. Control group received routine training in the form of lecture. Data were collected by a questionnaire of menstrual health behaviors, before intervention, after the end of first and second menstrual cycle and were analyzed by Mann- Whitney, Chi square and independent samples t-test. The confidence level was 95 and the significance level was 0.05. Results: Two groups were similar in age (p = 0.124). In both groups, mean score of menstrual health behaviors was significantly increased (p <0.001). Mean score of menstrual health behaviors in peer group, was significantly higher than control group (p <0.001). Conclusion: Due to the effectiveness of peer-based teaching method in promoting adolescent girls' menstrual behaviors compared to control group, this method is recommended for health planners to educate about health issues including menstrual health.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Health Behavior, Health Education, Menstruation, Peer Group |
Page Range: | pp. 1-10 |
Journal or Publication Title: | Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences |
Journal Index: | Not Index |
Volume: | 7 |
Number: | 4 |
Publisher: | Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences |
Depositing User: | پریسا مرادی |
URI: | http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/2184 |
Actions (login required)
View Item |