Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

بررسی وضعیت هوش هیجانی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد سال 1390

(2016) بررسی وضعیت هوش هیجانی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد سال 1390. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 24-29. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
21.pdf

Download (222kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-353-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: هوش هیجانی همواره به ­عنوان یک عامل اساسی مؤثر در موفقیت تحصیلی، توانایی در انجام فعالیت­ ها و مجموعه ­­ای از شایستگی­ های مورد نیاز برای موفقیت فرد در محیط کاری به­ویژه در حرفه پرستاری شناخته شده است. از این رو این پژوهش با هدف مقایسه نمره هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گردیده است. روش­ها: این مطالعه به روش مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد تشکیل می­ دادند. حجم نمونه، شامل 189 نفر بود که به­روش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه بود. داده­ها با استفاده از نرم­ افزار آماری و با اجرای آزمون­های t مستقل، آنالیز واریانس یک­طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج: از مجموع کل واحدهای مورد بررسی (189 نفر)، تعداد 134 نفر (70.9 درصد) زن و بقیه مرد بودند. میانگین سنی دانشجویان در این پژوهش 4.05 ±22.29 سال و دامنه 45-18 بود. میانگین و انحراف ­معیار نمرات هوش هیجانی واحدهای مورد پژوهش 14.07±109.64 بود. همچنین تفاوت معنی­داری بین نمره هوش هیجانی و متغیرهای جنس، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و سال­های­ مختلف تحصیلی دانشجویان مشاهده نشد(0.05p>). نتیجه­ گیری: درمجموع مشارکت کنندگان از نمره هوش هیجانی پایینی برخوردار بودند. پیشنهاد می گردد در برنامه­ های پذیرش دانشجویی و نیز آموزش دانشگاهی این دانشجویان به این موضوع مهم و حساس توجه ویژه ای مبذول گردد. 

Title

A Study on the status of Emotional Intelligence in the Students of Mashhad University of Nursing and Midwifery in 2010

Abstract

Background & Aim: Emotional Intelligence (EI) has been known as an effective factor not only in academic achievement but also in individual duty performance abilities and the collective qualities required for individual success in the work place, especially in the field of nursing. Taking this into account, the present study was undergone to compare EI scores among nursing and midwifery students. Methods: This study was executed using the sectional method. The study population consisted of all the nursing and midwifery students in the Nursing and Midwifery School of Mashhad, including a total of 189 students who had been chosen via simple random sampling. A questionnaire was used as the data accumulation tool. The data was analyzed using statistical software, the Independent t-test, One-way Variance test and Pearson’s Correlation Coefficient. Results: Of the total study units (189 people), 134 (70.9%) were female and the rest were male. The mean age of the students participating in this study was 22.29±4.05 within a range of 18–45 years. The average and Standard Deviation of the study unit’s emotional intelligence stood at 109.64±14.07. Moreover, no meaningful difference was seen among the students in the variables of gender, field of study, level of education and the different years of college (p>0.05). Conclusion: On an average, the participants manifested low Emotional Intelligence scores. We recommend that this important and sensitive subject be given rightful attention in student acceptance and educational programs in universities.  

Item Type: Article
Keywords: Emotional Intelligence, nursing students, midwifery students
Subjects: Medical Sciences
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Page Range: pp. 24-29
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Volume: 4
Number: 1
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/21

Actions (login required)

View Item View Item