(2017) اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت بر استرس و خودکارآمدی والدگری مادران و مشکلات رفتاری دانش آموزان کمتوان ذهنی. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 7-16. ISSN 2538-2845
|
Text
152.pdf Download (219kB) | Preview |
Persian Abstract
زمینه و هدف: با تولد کودک کم توان ذهنی در خانواده استرس و مشکلاتی خصوصا برای مادر ایجاد می­شود. در نتیجه آموزش والدین بهخصوص مادر اهمیت بسزایی دارد. والدگری مثبت از روشهای آموزش والدین است که استفاده از آن برای مادرانی که کودک مبتلا به اختلالات رفتاری و عاطفی دارند توصیه میگردد. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت بر استرس والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران و مشکلات رفتاری دانش ­آموزان کمتوان ذهنی انجام گرفت. روشها: در این پژوهش نیمه تجربی، ۳۰ نفر از مادران دانش­آموزان پسر کم­توان­ذهنی خرم­آباد بهصورت نمونه ­گیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایش در طی ۸ جلسهی دو ساعته تحت آموزش برنامه والدگری مثبت ساندرز (۱۹۹۳) قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه ­های تنیدگی والدینی، خـود اثـرمندی والدینی و رفتار کودک بود. دادهها با آزمون کوواریانس چند متغیره و کوواریانس تک متغیره تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش والدگری مثبت بر مشکلات رفتاری (شدت مشکل و فراوانی مشکل) دانش­آموزان، استرس والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران دانش ­آموزان کم­توان ذهنی تأثیر دارد (0/001>P، 38/712=F، ۱۱۹/۰= ضریب لامبدای ویلکز، 0/881= اندازه اثر). نتیجه­ گیری: آموزش گروهی مادران دانش­آموزان کم­توان­ذهنی آموزشپذیر به روش والدگری مثبت بر استرس والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران و همچنین بر مشکلات رفتاری (از نظر شدت و فراوانی مشکل) دانش­ آموزان کم­ توان­ ذهنی آموزشپذیر تأثیرگذار است و طراحی و اجرای جلسات آموزش برای والدین پیشنهاد می ­شود.
Title
The Effectiveness of Positive Parenting Program (Triple-P) in Parental stress and Self Efficacy of mothers and behavioral problems of students with educable mental retardation
Abstract
Background & Aim: The birth of mentally retarded children in families causes stress and creates problems especially for mothers. Positive parenting is one of the educational methods doe parents which are recommended for mothers who have children with behavioral and emotional disorders. This study was conducted to investigate the effectiveness of positive parenting program in parental stress and self-efficacy of mothers and behavioral problems of students with educable mental retardation. Methods: In this empirical study, 30 mothers of boy students with mental retardation were selected through multistage random sampling and were randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group received positive parenting Program (Triple-P) of Sanders (1993) during 8 weeks. The data collection tools were parental stress questionnaire, Parental Self Agency Measure and the Child Behavior Questionnaire. The data were analyzed using multivariate covariance and univariate covariance. Results: The study results showed that Triple-P has an impact on behavioral problems of students and parental stress as well as on the self-efficacy of mothers with educable mentally retarded children. (P˂0.001, F=38.712, coefficient Wilks' Lambda= 0.119, size effect=0.881). Conclusion: Triple-P is effective on parental stress and self-efficacy of mothers and also behavioral problems of educable mentally retarded children. Thus, the designing and implementation of educational sessions is recommended for parents.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | mentally retarded, positive parenting program, behavioral problems, parental stress, parental self-efficacy. |
Subjects: | Medical Sciences |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences |
Page Range: | pp. 7-16 |
Journal or Publication Title: | Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences |
Volume: | 5 |
Number: | 1 |
Publisher: | Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences |
ISSN: | 2538-2845 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/152 |
Actions (login required)
View Item |