Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد نیازهای آموزشی بهورزان شاغل در خانه های بهداشت شهرستان ساوه در زمینه سلامت مادران باردار

(2014) ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد نیازهای آموزشی بهورزان شاغل در خانه های بهداشت شهرستان ساوه در زمینه سلامت مادران باردار. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 62-67. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
article-1-64-en.pdf

Download (590kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-64-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: نیاز سنجی می تواند به استفاده بهتر از منابع و تصمیم گیری مدیران کمک کند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نیازهای آموزشی بهورزان در زمینه سلامت مادران باردار با استفاده از متغیرهای آگاهی، نگرش و عملکرد انجام شده است. روش: در این مطالعه توصیفی مقطعی 86 نفر از بهورزان خانه های بهداشت شهرستان ساوه به روش سرشماری انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته روان سنجی شده در چهار بخش شامل: مشخصات دموگرافیک (6 سؤال)، آگاهی(17سؤال)، نگرش(7 سئوال) و چک لیست عملکرد( 20سئوال) در مورد سلامت مادران باردار به صورت مصاحبه و مشاهده حضوری جمع آوری گردید. پس از تکمیل پرسشنامه‌ها و چک لیست عملکرد، داده‌ها کد گذاری شده و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون کای دو و T-Test تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بر اساس نتایج این مطالعه 6/54% از واحدهای پژوهش، آگاهی بالا، 9/34% آگاهی متوسط و 5/10% آگاهی ضعیف در مورد سلامت مادران داشتند، به علاوه 8/76% دارای نگرش خوب بودند. در حالی که تنها 6/18% از عملکرد خوب در این زمینه برخوردار بودند. همچنین بین آگاهی، نگرش و عملکرد واحدهای پژوهش با سطح تحصیلات و جنسیت ارتباط معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: سطح آگاهی و نگرش کارکنان در زمینه سلامت مادران بهتر از عملکرد آنها بود، لذا تهیه برنامه آموزشی نظریه محور برای بهبود عملکرد توصیه می شود.

Title

Assessment of Knowledge, Attitude and Practice Educational Needs of Health Care Providers (Behvarzan) Working toward Maternal Health in Health Networks in Saveh

Abstract

Background and Aim: Needs assessment can assist practitioners in using resources effectively to improve program decision making. The purpose of this study was to evaluate the educational needs of health care providers (Behvarzan) working towards maternal health in health networks in Savehby means of  knowledge, attitude and practice (KAP). Material and Methods: A descriptive- cross sectional study was conducted on 86 employees of Saveh Health Centers. The instrument for data collection was a researcher-developed questionnaire including four parts: demographic characteristics (6 questions), knowledge (17 questions), attitude (7 sentences) and practice (20sentences) about maternal health. The questionnaire was used for data collection along with face to face interviews and observation to fulfillthe required validity and reliability. Data were coded and analyzed by SPSS software using one-way ANOVA, chi-square, and T-test. Results: The results showed that, 54.6% of the subjects had high knowledge about maternal health, whereas 34.9% and 10.5% of them had moderate and low level of awareness, respectively. In addition, 76.8% of the subjects had high attitude towardsmaternal health. Regarding the performance of maternal health, only 18.6% had good practice. There were significant differences for KAP by the level of education and sex.   Conclusion: The level of care providers’knowledge and attitude of health were better than their practice. Provision of theory base educational programs for the improvement of practice is recommended.

Item Type: Article
Keywords: educational needs, knowledge, attitude, practice, maternal health
Subjects: Medical Sciences
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Page Range: pp. 62-67
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Volume: 1
Number: 4
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/148

Actions (login required)

View Item View Item