Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

تأثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر میزان و نحوه نظارت والدین بر تماشای تلویزیون دانش آموزان

(2014) تأثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر میزان و نحوه نظارت والدین بر تماشای تلویزیون دانش آموزان. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 7-17. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
article-1-58-en.pdf

Download (821kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-58-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: در حال حاضر تلویزیون یک رسانه مورد استفاده همه افراد خانواده بخصوص کودکان است. استفاده بیش از حد و کنترل نشده کودکان از تلویزیون، آنان را در معرض خطراتی همچون اختلالات تکاملی، اجتماعی و روانی قرار می دهد. با توجه به اینکه والدین مهمترین نقش را در تربیت و کنترل عوامل مؤثر بر ارتقای سلامت کودکانشان دارا می باشند، لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده به والدین بر میزان و نحوه نظارت والدین برتماشای تلویزیون در کودکان دانش آموز آن ها در سال1390 طراحی واجرا شد.روش: این مطالعه نیمه تجربی با شرکت 120 تن از والدین دانش آموزان پایه اول و پنجم ابتدایی شهر گناباد که در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند انجام شد. اطلاعات دموگرافیک و داده های مرتبط با سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده، آگاهی و عملکرد والدین و میزان ساعت تماشای تلویزیون توسط کودکان با استفاده از پرسشنامه خود گزارشی در شروع و یک ماه بعد از مداخله جمع آوری شد. نسبت روایی محتوا (CVR)، شاخص روایی محتوا (CVI)، پانل خبرگان و ضریب آلفای کرونباخ برای روانسنجی پرسشنامه به کار رفتند. مداخله آموزشی به همراه کتابچه آموزشی "کودک و تلویزیون" در قالب 3 جلسه 60-45 دقیقه ای برای والدین دانش آموزان گروه مداخله در چهار گروه 15 نفری به شیوه ی بحث گروهی با تمرکز بر سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده اجرا شد. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و آزمون های آماری مجذور کای، آزمون Paired T-test ، آزمون تی مستقل، آزمون من ویتنی و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شدند و (05/0>P) به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.یافته ها: قبل از مداخله آموزشی بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، میانگین ساعات تماشای تلویزیون توسط کودکان، نمره آگاهی والدین و میانگین امتیاز سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده تفاوت معنی داری وجود نداشت، اما در گروه مداخله پس از آموزش، تغییر معنی دار در میانگین ساعات تماشای تلویزیون در کودکان آنها(از 02/2±74/6 به 40/2±28/4) (039/0=P)، نمره آگاهی (از 1/2±8/5 به 9/1±7/7) (001/0=P)، امتیاز سازه های نگرش (از 5/11±5/35 به 9/8±4/48) (003/0=P)، هنجار انتزاعی (از 1/8±8/11 به 6/8±5/24) (001/0>P) و قصد رفتاری (از 4/7±6/18 به 1/5±8/31) (001/0>P) مشاهده گردید ولی تغییرات معنی داری در متغیرهای مذکور در گروه کنترل مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که مداخله آموزشی بر مبنای سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده قادر است آگاهی، نگرش، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری والدین را در کنترل و نظارت آنان بر تماشای تلویزیون فرزندانشان تغییر داده و موجب بهبود عملکرد نظارتی والدین و کاهش ساعات تماشای تلویزیون کودکان آنها گردد. استفاده از این الگوی آموزشی برای اصلاح شیوه های تربیتی والدین در مورد سایر مشکلات رفتاری کودکان توصیه می شود.

Title

The Impact of Education on the Basis of the Theory of Planned Behavior on the Level and Method of Supervision of Their Parents on Watching Television by Students

Abstract

Background and Aim:  Currently TV is a medium used by all family members and especially children. Excessive an dun controlled use of television by children expose them to some risks such developmental, social and psychological disorders. With regard to the important role of parents in their children's education and control of effective parameters on their children’s health promotion, this study aimed to determine the impact of education on the basis of the theory of planned behavior on the level and method of supervision of their parents on watching television by students in 2012.Material and Methods: This quasi-experimental study was performed on 120 parents of students of the first grade and the fifth grade of primary schools in Gonabad who were randomly assigned into two interventional and control groups. Demographic and research information related to theory structures of planned behavior, knowledge and parents function and hours of television watch in gby children were collected by using a self-report question nairesat the time of intervention and one month later. Content Validity Ratio (CVR), Content Validity Index (CVI),panel of experts and its reliability for psychometric questionnaires were taken into account. Intervention was implemented with a teaching manual “children and television"inthree45-60minutesessionsfor parents of students in the intervention group in four groups of 15 people using group discussion focused on the theory structural of planned behavior. The data were analyzed usingSPSS-20softwareand Paired T-test, Independent T- test, Mann-Whitney, Wilcox on statistical tests.Results: Before the intervention, there was no significant difference between the two groups in terms of demographic variables, the average hours of watching television by children, parents knowledge score and the mean of theory structures of planned behavior score. But after the intervention, significant differences in the average hours of watching television by children(from 6.74±2.02  to 4.28±2.40) (P=0.039),knowledge score(from 5.8±2.1to7.7±1.9) (P= 0.001),attitude structure scores(from 35.5±11.5to48.4±8.9) (P=0.003),subjective e norm(from ​​ 11.8±8.1 to24.5±8.6) (P>0.001)and behavioral intention(from18.6±7.4  to31.8±5.1) (P=0.001)were observed but no significant changes in the sevariables were observed in the control group. Conclusion: The result ssuggest that the educational intervention based on the theory structure of planned behavior can change knowledge, attitude, subjective norm, and behavioral intention of their parents in monitoring and controlling their children's television watching and improve the parents monitoring performance and can result in reducing watching television by their children. Using this teaching models recommended to improve parenting practices on other behavioral problems in children.

Item Type: Article
Keywords: Watching TV Level, Theory of Planned Behavior, Parental Supervision, Education, Primary School Students
Subjects: Medical Sciences
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Page Range: pp. 7-17
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Volume: 1
Number: 4
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/141

Actions (login required)

View Item View Item