Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

تأثیربرنامه آموزشی بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه

(2013) تأثیربرنامه آموزشی بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 44-51. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
article-1-32-en.pdf

Download (792kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-32-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: کودکان و نوجوانان بیش از دیگر گروههای سنی به تغذیه کافی و سالم نیاز دارند تا بتوانند به رشد جسمی و تکامل ذهنی کافی دست یابی پیدا کنند. برای اینکه کودکان بتوانند مهارت های لازم برای انتخاب صحیح مواد غذایی را به دست بیاورند به آموزش تغذیه نیاز دارند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش برآگاهی و عملکرد  تغذیه ای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه در سال 90 انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است  که تعداد 160 دانش آموز مقطع ابتدایی از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای  انتخاب شدند  و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. بر اساس نتایج حاصل از پیش آزمون نیاز سنجی بعمل آمده و مداخله آموزشی بر روی گروه مداخله انجام شد. مدت زمان جلسه آموزشی 45 دقیقه بود. یک ماه پس از مداخله همان پرسشنامه برای پس آزمون تکمیل شد. داده ها وارد نرم افزار آماری SPSS شد و از طریق آزمون های آماری t  مستقل ، Paired T-Test و کای 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج بررسی نشان داد قبل از اجرای آموزش، گروه ها با هم اختلاف معنی داری نداشته اند ولی پس از مداخله سطح آگاهی و عملکرد در گروه مورد، به صورت معنی داری افزایش یافت (05/0>p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه طراحی برنامه آموزشی در بهبود آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان موثر واقع خواهد شد.

Title

Effects of nutritional education on knowledge and behaviors of Primary Students in Torbat-e- Heydariyeh

Abstract

Background: Children and adolescents more than other age groups need adequate and healthy nutrition to achieve optimal physical growth and mental development. Children need nutritional education to obtain necessary skills for choosing proper foods to consume. This research aimed to survey the Effects of education on nutritional knowledge and behavior in elementary school students in Torbat-e-heydarieh in 2011. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 160 elementary school students were selected via simple multi-stage random sampling and divided to two intervention and control group. The data collection tools was researcher made questionnaire that its validity and reliability were reviewed and confirmed. Pre-test performed from two groups. Based on the results of the pre-test need assessment was done and educational intervention was performed through questions and answers technique by trained peers on intervention group. The training meeting was 45 minutes. Post-test was conducted 2 month later. The collected data were analyzed using independent t-test, paired t-test and Chi-Square in SPSS. Findings: Before the intervention the mean of knowledge and behavior scores in both case and control groups were the same. But, performing post-test showed than the mean of scores in the case group was higher than control group and this was statistically significant (P < 0.05). Conclusion: According to the findings of this study, proper educational intervention can lead to improvements in nutrition and food consumption behavior of students.

Item Type: Article
Keywords: Nutrition, Students, Knowledge, Behavior
Subjects: Medical Sciences
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Page Range: pp. 44-51
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Volume: 1
Number: 1
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/118

Actions (login required)

View Item View Item