Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

بررسی دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نسبت به آموزش الکترونیکی

(2018) بررسی دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نسبت به آموزش الکترونیکی. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 38-47. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
thums-jms-v6n2p38-fa.pdf

Download (447kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-495-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از روش های نوین آموزشی از پتانسیل بالقوه ای برای ورود به عرصه آموزش پزشکی و آموزش مداوم برخوردار است. لذا ارزیابی سطح دانش و نگرش افراد نسبت به این روش آموزشی به منظور بهبود سطح کیفی و کمی دانشگاه ها ضروری به نظر می رسد. هدف از مطالعه حاضر تعیین دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نسبت به آموزش الکترونیکی در سال 1395 می باشد. روش­ ها: در این مطالعه­ ی توصیفی- تحلیلی تعداد 190 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در سال 1395 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم مشخصات فردی، پرسشنامه میزان دسترسی و به کارگیری اطلاعات فن آوری، پرسشنامه سنجش دانش و پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به آموزش الکترونیک میشرا بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16، آمار توصیفی و آزمونهای من ویتنی، کروسکال والیس و همبستگی اسپیرمن انجام شد. نتایج: میانگین نمره دانش 4/35±8/77  و میانگین نمره نگرش افراد نسبت به آموزش الکترونیکی 6/87±38/37 بود. همچنین ارتباط معنی داری بین متغیرهای جنس، ترم تحصیلی و تجربه گذراندن واحد به صورت الکترونیکی با نمره دانش دانشجویان وجود داشت (0/05>P). نتیجه­ گیری: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه سطح دانش ضعیف اما نگرش مثبتی نسبت به آموزش الکترونیکی داشتند. لذا پیشنهاد می شود بعد از فراهم شدن بسترهای آموزش الکترونیکی همانند ارتقای دانش دانشجویان، این روش یادگیری در کنار روش­های سنتی مورد استفاده قرار گیرد.

Title

Studying the knowledge and attitude of students of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences toward e-learning

Abstract

Background & Aim: Electronic learning as one of the new educational methods has the potential to enter the field of medical education and continuing education. Therefore, it is necessary to evaluate the level of knowledge and attitude of individuals towards this educational method in order to improve the quality and quantity level of universities. The purpose of this study was to determine the knowledge and attitude of students of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences towards e-learning in 2016. Methods: In this descriptive-analytic study, 190 students of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences were assessed in 2016. The data collection tools included demographic, access and use of information technology, knowledge assessment and Mishra’s E-Learning Attitude Scale questionnaires. Data analysis was performed by means of SPSS software Version 16 using descriptive statistics and Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman correlation tests. Results: The mean score of knowledge and attitude of the subjects towards e-learning were 8.77 ± 4.35 (0 to 30) and 38.77 ± 6.87, respectively. There was also a significant relationship between gender, educational semester and the experience of passing courses in electronic format with the student's knowledge score. Conclusion: Students of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences had a poor level of knowledge buta positive attitude toward e-learning. Therefore, it is recommended that, after providing e-learning platforms such as improving people's knowledge, this method be used alongside traditional learning methods.

Item Type: Article
Keywords: E-learning, knowledge, attitude
Page Range: pp. 38-47
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Journal Index: Not Index
Volume: 6
Number: 2
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: دکتر محبوبه عبداللهی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/1133

Actions (login required)

View Item View Item