Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

بررسی ویژگی‌های روان سنجی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام العمر به روش کمترین مربعات وزنی

(2018) بررسی ویژگی‌های روان سنجی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام العمر به روش کمترین مربعات وزنی. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 20-26. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
thums-jms-v6n1p20-fa.pdf

Download (217kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-489-en.html

Persian Abstract

مقدمه: امروزه تربیت نیروی انسانی کارآمد و فراهم کردن زمینه های تحقق ایده یادگیری مادام العمر از جمله وظایف اصلی دانشگاه ها محسوب می گردد. هدف مطالعه ی حاضر بررسی روان سنجی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام العمر به روش کمترین مربعات وزنی است. روش بررسی: مطالعه ی حاضر از نوع روش شناختی و روان سنجی می باشد. ابزار مورد استفاده نسخه ی فارسی JeffSPLL بود. نمونه مورد مطالعه ۱۷۱ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. برای بررسی ساختار عاملی پرسشنامه با در نظر گرفتن مقیاس ترتیبی برای داده ها از روش کمترین مربعات وزنی به سه روش WLS، WLSM، WLSMV استفاده شد و شاخص های RMSEA و CFI و TLI برای بررسی مناسبت مدل بکار گرفته شدند. تحلیل های آماری با نرم افزار MPlus نسخه ی ۶ انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی به روش WLSMV نشان داد شاخص RMSEA برابر بود با ۰/۱. شاخص های CFI و TLI به ترتیب برابر بودند با ۰/۹۱ و ۰/۹. بنابراین الگوی چهار عاملی مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد نسخه فارسی JeffSPLL همانند نسخه اصلی ابزار دارای چهار عامل انگیزه یادگیری تخصصی، فعالیت های علمی، توجه به فرصت های یادگیری و مهارت های تکنیکی در جستجوی اطلاعات است، لذا می تواند برای ارزیابی یادگیری مادام العمر در جامعه کارکنان علوم پزشکی فارسی زبان مورد استفاده قرار گیرد.

Title

Checking Psychometric properties of the Persian version of Lifelong Learning Tool using Weighted Least Square method

Abstract

Background & Aim: Nowadays, training of efficient human resources and providing appropriate context for achieving lifelong learning are among the main duties of universities. The purpose of this study is to determine the psychometric properties of the Persian version of Lifelong Learning Scale using Weighted Least Square method. Methods: This is a methodological and psychometric study. The utilized tool was the Persian version of JeffSPLL. The sample population consisted of 171 staff members of Birjand University of Medical Science. To investigate the factorial structure of the questionnaire considering ordinal scale for data, weighted least squares methods (WLS, WLSM and WLSMV) were used. Furthermore, three indices including RMSEA, CFI and TLI were adopted to check the model fitting. Statistical analysis was conducted using MPlus version 6. Results: The results of confirmatory factor analysis using WLSMV method was 0.1 for RMSEA. CFI and TLI indices were 0.91 and 0.90 respectively. So, four -factor model was appropriate. Conclusion: The present study showed that the Persian version of the JeffSPLL, like the English version of the scale, has four factors including professional learning motivation, scholarly activities, attention to learning opportunities, and technical skills in information seeking. Therefore, it can be used to evaluate lifelong learning of Persian-speaking medical staff.

Item Type: Article
Keywords: lifelong learning, JeffSPLL, Confirmatory Factor Analysis, Weighted Least Square Method
Page Range: pp. 20-26
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Journal Index: Not Index
Volume: 6
Number: 1
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: دکتر محبوبه عبداللهی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/697

Actions (login required)

View Item View Item