(2015) رفتارهای چالشزا (نامحترمانه) در دانشجویان علوم پزشکی و نحوه مدیریت آن: یک مطالعه مروری. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 58-49. ISSN 2538-2845
|
Text
article-1-208-en.pdf Download (265kB) | Preview |
Persian Abstract
زمینه و هدف: رفتارهای چالشزا در دانشجویان باعث اختلال در روند آموزش و یادگیری گردیده و فرسودگی شغلی اساتید و انتقال این رفتارها به محیط کار را به همراه دارد. هدف این مقاله، معرفی رفتارهای چالشزا، علل و راهکارهای مدیریت آن، با مروری بر مطالعات میباشد. روش­ها: در این مطالعه پژوهشگر با استفاده از جستجوی کامپیوتری در پایگاههای اطلاعاتی فارسی و انگلیسی با کلید واژههای رفتارهای چالشزا، رفتارهای غیر مدنی و نامحترمانه در دانشجو و استاد، دانشجویان بیادب و گستاخ، متون مرتبط را بهدست آورد. نتایج: راهبردهای کمک به اساتید در کاهش رفتارهای چالشزا شامل توسعهی ارتباطات موثر و مهارتهای بین فردی برای بهتر شدن درک دیدگاههای دانشجویان، تنظیم انتظارات دوره و انتظار رفتارهای شفاف که کاملا منطبق با اهداف دوره و ارزشیابی باشد، بازخورد مناسب تدریس و یادگیری، در میان ترم به دانشجو و از طرف دانشجو، ایجاد محیط یادگیری مشارکتی و تجربه کلاسداری تعاملی، پاسخ محترمانه به تضادها به جای پاسخ خشن به دانشجو، رسیدگی به شکایات و بررسی فوری آن بر اساس اولویت میباشد. نتیجه گیری: بهتر است اقدامات پیشگیرانه در جهت کنترل رفتارهای نامحترمانه صورت گیرد. مدیریت و کلاسداری خوب از بسیاری از مشکلاتی که بعدا رخ میدهد خواهد کاست.
Title
Dealing with challenging behaviors (incivility) in medical sciences students: a review study
Abstract
Background & Aim: Students' challenging behaviors lead to disruption in teaching and learning process, lecturers' burnout and spreading these behaviors to the workplace. The aim of this study is to introduce challenging behaviors, causes and management strategies. Methods: In this study, relevant literatures were obtained using Persian and English databases with key words such as "challenging behaviors", "uncivil behaviors", "challenging behavior in students and lecturers" and "rude and insolent students". Results: Strategies to help lecturers to reduce challenging behaviors are as follows: "development of efficient communication and interpersonal skills for better understanding of students' viewpoints", "setting clear course expectations which are consistent with course objectives and evaluation", "appropriate feedback of teaching and learning during the term, "creating collaborative learning environments and interactive management of classroom", "respectful response to student's conflicts instead of harsh response", "inquiring into the complaints and immediate investigation based on their priorities". Conclusion: It is recommended to do preventive measures in order to control uncivil behaviors. Appropriate classroom management will decrease many of the problems in the future.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | challenging behaviors, medical sciences, management, incivility |
Subjects: | Medical Sciences |
Divisions: | Research Vice-Chancellor Department > Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences |
Page Range: | pp. 58-49 |
Journal or Publication Title: | Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences |
Volume: | 3 |
Number: | 1 |
Publisher: | Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences |
ISSN: | 2538-2845 |
Depositing User: | مهندس مهدی شریفی |
URI: | http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/57 |
Actions (login required)
View Item |