Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله با روش سخنرانی و ارائه اسلاید بر میزان یادگیری درس فوریتهای پزشکی دانشجویان هوشبری

(2018) مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله با روش سخنرانی و ارائه اسلاید بر میزان یادگیری درس فوریتهای پزشکی دانشجویان هوشبری. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 29-38. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
thums-jms-v5n4p29-en.pdf

Download (177kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-465-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: یادگیری مبتنی بر حل مسئله بعنوان یکی از روش های نوین یادگیری نقش مهمی در آموزش پزشکی دارد. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله با روش سخنرانی بر میزان یادگیری درس فوریت­های پزشکی دانشجویان هوشبری انجام شد. روش­ها: این مطالعه به روش نیمه ­تجربی پیش  آزمون و پس  آزمون انجام شد. نمونه مورد مطالعه را تمامی 68 دانشجوی کارشناسی هوشبری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تشکیل می­دادند. تخصیص دانشجویان به دو گروه مداخله و کنترل بصورت تصادفی انجام شد. آموزش در گروه مداخله مبتنی بر حل مسئله و در گروه کنترل بصورت سخنرانی بود. برای مقایسه ی دو روش با تعدیل مقادیر پیش آزمون از آنالیز کوواریانس و نرم افزارSPSS  ویرایش 20 استفاده شد. نتایج: در این مطالعه از بین 68 دانشجو 54 نفر (79/4) پسر و 14 نفر (20/6) دختر بودند. میانگین سن دانشجویان 21/3 سال بود. گروههای مورد مطالعه از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنی نداری با یکدیگر نداشتند. بین میانگین نمرات پیش­آزمون در هر دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد (0/62=p)، اما میانگین نمرات پس ­آزمون در دو گروه متفاوت و گروه مداخله نسبت به گروه کنترل میانگین نمرات بالاتری داشتند (0/001P<). نتیجه­ گیری: آموزش درس فوریت­های پزشکی به روش مبتنی بر حل مسئله تاثیر بیشتری بر میزان یادگیری دانشجویان هوشبری نسبت به روش سخنرانی و ارائه اسلاید داشت. لذا این روش برای آموزش دانشجویان هوشبری پیشنهاد می­ گردد.  

Title

The impact of problem base learning (PBL) on anesthesiology students\' learning in emergency medicine course

Abstract

Background & Aim: Problem-based learning (PBL) is utilized extensively within contemporary medical education. The aim of this study was to determine the effect of PBL on knowledge acquirement of undergraduate anesthesiology students' taking the emergency medicine course; and to compare it with lecturing method and slide presentation. Methods: This is a quasi-experimental, two group pretest-posttest designs conducted on 68 undergraduate anesthesiology students of Mashhad Islamic Azad University. The students were allocated randomly in two groups. Similar content of emergency medicine was taught to both the groups. The case group was taught using problem-based learning, while the control group was taught by lecturing with slide presentation. Data analysis was done using t-test and descriptive statistics by SPSS 20 software. Results: this study included 68 students comprising 54 (79.4) and 14 (20.6) males and females, respectively. There were no significant differences in demographic parameters between the two groups. The mean of pre-test scores of the two settings did not indicate any meaningful distinction (p=0.62), while the averages of post-test scores were significantly higher in the treatment group (P<0.0001). Conclusion: Teaching emergency medicine using problem-based learning was more successful than lecturing with slide presentation method for enhancing students' knowledge; therefore this method is recommended for anesthesiology students.   

Item Type: Article
Keywords: Problem-based Learning, Emergency Medicine, Anesthesiology Students
Page Range: pp. 29-38
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Journal Index: Not Index
Volume: 5
Number: 4
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: دکتر محبوبه عبداللهی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/292

Actions (login required)

View Item View Item