Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

تأثیر برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار های پیشگیرانه از انتقال بیماری در مبتلایان به ایدز

(2014) تأثیر برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار های پیشگیرانه از انتقال بیماری در مبتلایان به ایدز. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 54-62. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
article-1-113-en.pdf

Download (671kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-113-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: بر اساس آمار های موجود ایدز هنوز بعنوان یکی از کشنده ترین بیماریها در جهان مطرح بوده بصورتی که سال 2010 در سراسر جهان تعداد 8/1 میلیون نفر را به کام مرگ کشیده است .این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار های پیشگیرانه در مبتلایان به ایدز انجام گرفته است. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1391 بر روی 92 بیمار مبتلا به AIDS/HIV در شهرستان های سراوان و سرباز انجام شد. با توجه به تعداد کم بیماران مبتلا نمونه گیری به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک، سؤالات آگاهی، نگرش و عملکرد که یک بار در آزمون اولیه و بار دیگر در آزمون ثانویه (پس از اجرای برنامه آموزشی) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. روایی پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 72/0 تائید شد. جهت توصیف داده ها از شاخص های مرکزی (میانگین) و پراکندگی (انحراف معیار) و جهت تجزیه و تحلیل آنها از آزمونهای تی مستقل، زوجی و کای دو و همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ها: قبل از مداخله، میانگین نمرات آگاهی، نگرش و رفتار در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. نتایج آزمون تی زوجی پس از آموزش نشان داد که میانگین نمرات تمام متغیرها در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش پیدا کرد ه است( 001/0P<). بین متغیر رفتار با آگاهی و نگرش همبستگی معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مؤثر است؛ و از طریق افزایش سطح آگاهی و نگرش می توان رفتار های پیشگیرانه از انتقال بیماری را ارتقاء داد.

Title

The Effect of Educational Program on Knowledge, Attitudes and Preventive Behaviors of Disease Transmission in Patients with AIDS

Abstract

Background and Aim: According to available statistics, AIDS is still one of the most deadly diseases in the world which killed 1.8 million people in 2010. This study aimed to assess the effect of educational program on knowledge, attitude and behaviors of disease transmission in patients with AIDS. Material and Methods: This research is a quasi experimental study which involved 92 patients with AIDS / HIV Saravan and Sarbaz in 2012. Due to the low number of patients with the sampling, the method was census. Researcher-developed questionnaire included demographic information, knowledge questions, questions of attitude and performance in a preliminary test and again in the second test(after implementing the curriculum) were  used. Experts confirmed the validity of the questionnaire and its reliability coefficient alpha 0.72 was confirmed. To describe data, the parameters of the central (mean) and dispersion (standard deviation) for the analysis of independent t-tests, paired t-test,  Chi-square and Pearson correlation were used. Results: Before the intervention, the mean score of knowledge, attitude and behavior was not significantly different between the two groups. T-test results showed that the mean scores of all variables after training in the experimental group has significantly increased (p<0/001). There was a significant correlation between knowledge, attitudes and behavior. Conclusion: Survey results indicate that the training program on knowledge, attitudes and behaviors to promote effective prevention of HIV transmission and to increase the knowledge and attitudes can promote the preventive behaviors.

Item Type: Article
Keywords: Knowledge, Attitudes, AIDS, Preventive Behavior, Education
Subjects: Medical Sciences
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Page Range: pp. 54-62
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Volume: 1
Number: 4
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/147

Actions (login required)

View Item View Item