Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

بررسی نیاز های آموزشی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر راستای ارائه الگوی مناسب آموزشی و بهسازی منابع انسانی

(2013) بررسی نیاز های آموزشی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر راستای ارائه الگوی مناسب آموزشی و بهسازی منابع انسانی. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 70-76. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
article-1-42-en.pdf

Download (697kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-42-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای آموزشی کارکنان (کادر غیر درمانی)دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت ارائه الگوی آموزشی مناسب جهت بهسازی منابع انسانی دانشگاه در سال 1391 انجام گرفته است .روش بررسی: این تحقیق ،مطالعه ای توصیفی - کاربردی است که در میان دانشکده های مختلف دانشگاه و با نمونه ی آماری 184 نفر انجام شده است. نمونه از طریق نمونه گیری طبقه ای نسبی و جمع آوری داده ها بوسیله یک پرسشنامه 30 گویه ای که به بررسی سطوح دانش، مهارت و نگرش  به دوره های آموزشی و نیازکارکنان پرداخته است صورت پذیرفته است. که اعتبار وروائی آن بوسیله کارشناسان و صاحبنظران تایید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 94% می باشد.یافته ها: در تعیین وضعیت مطلوب در سطوح دانش، مهارت و نگرش، بترتیب آشنایی با روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات با میانگین 79/7،مهارت در نحوه بکارگیری تکنولوژی اطلاعات در پیشبرداهداف سازمانی با میانگین 99/12و تاثیر پذیری تغییرو بکار گیری روش های جدید برای بهبود فعالیتهای سازمانی با میانگین 72/7 بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. در وضعیت موجود،  آشنایی با روش انجام کارخود با میانگین 04/4،انجام وظیفه در کوتاه ترین زمان با میانگین 93/3و تاثیر پذیری تغییرو بکار گیری روشهای جدید برای بهبود فعالیتهای با میانگین 25/4 بیشترین فراوانی رابه خود اختصاص دادند. همچنین در قسمت شکاف وضعیت موجود و مطلوب، آشنایی با مهارت های هفتگانه با میانگین27/4،مهارت در نحوه به کار گیری تجزیه و تحلیل آماری با میانگین 98/3 و تاثیر تغییر و بکارگیری روش های جدید برای بهبود فعالیت های سازمان با میانگین47/3 بیشترین شکاف را  در میان نیاز ها به خود اختصاص دادند. نتیجه گیری: تفاوت معنادار آماری بین سطح موجود ومطلوب دانش، مهارت و نگرش کارکنان وجود داشت و شکاف بین وضعیت موجود ومطلوب ملموس و قابل تامل بود و نیاز به بر گزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و ایجاد تغییرات کیفی و فراهم ساخت قدرت جابجایی نیروی انسانی از طریق دوره های آموزشی وجود داشت.

Title

Studying the Educational Needs of Shiraz Medical Sciences University Staff: A need for a Suitable Educational Model and Human Resource Development

Abstract

Background: The present research aimed to study the educational needs of Shiraz Medical Sciences University Staff (Administrative staff). Materials and Method: This is a descriptive – applied study conducted among different faculties of medical university with 184 statistical samples. Sampling is based on a stratified sampling and collecting date was done by a questionnaire including 30-oraly asked questions dealing with knowledge level, skill, and attitude of educational periods and staff`s needs. The validity of the method was confirmed by experts and authorities and its reliability was estimated by Cronbach’s alpha coefficient formula (α) at 94‰. Results: In determining the optimal state of knowledge level, skill and attitude, the following averages were gained: the ability to apply information technology (IT) to pursue organizational goals with an average of 12.99, familiarity with collecting, analyzing, and interpreting data with an average of 7.79, and influence of change and using new methods to improve organizational activities with an average of 7.72. Regarding the present study, familiarity with performing their own work with an average of 4.04, performing duties in the shortest time with an average of 3.93, influence of change and using new methods for improving activities with an average of 4.25 were some other findings. Also, regarding the gap between the existing and optimal state, the biggest gaps were as follows: familiarity with the seven skills with an average of 4.27, skill in applying statistical analysis with an average of .98, and influence of change and using new methods on organizational activities with an average of 3.47. Conclusion: There was a meaningful difference between the existing and optimal state.  A necessity of holding short-time educational periods, making qualitative changes, and preparing a power of replacing human resources using this very educational periods were felt.

Item Type: Article
Keywords: Educational needs, Educational gap, Skill, Attitude, Resource development
Subjects: Medical Sciences
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Page Range: pp. 70-76
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Volume: 1
Number: 2
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/130

Actions (login required)

View Item View Item