Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

عوامل موثر بر دریافت مراقبت های پیش از بارداری در بین مزدوجین زن شرکت کننده در کلاس های آموزش قبل از ازدواج: کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده

(2018) عوامل موثر بر دریافت مراقبت های پیش از بارداری در بین مزدوجین زن شرکت کننده در کلاس های آموزش قبل از ازدواج: کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 60-70. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
thums-jms-v6n3p60-fa.pdf

Download (481kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-548-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: برای کاهش عوارض ناشی از بارداری و زایمان، شناسایی موثرترین راه ارائه خدمات یکپارچه حائز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عوامل موثر بر دریافت مراقبت های پیش از بارداری با کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده  در بین مزدوجین زن شرکت کننده در کلاس های آموزش قبل از ازدواج انجام شده است.  روش ها: این مطالعه توصیفی - تحلیلی  به روش مقطعی در سال­های 1396 - 1397 انجام شد. جامعه مورد مطالعه زنان شرکت کننده در کلاس­های آموزش قبل از ازدواج بود که 150 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای ابزار کار پرسشنامه ای در چارچوب نظریه رفتار برنامه ریزی طراحی شد. آمار  توصیفی، رگرسیون خطی و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه با نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان5/96 ±24/67 سال بود. میانگین نمره مربوط به نگرش 5/88 ± 41/01، هنجارهای ذهنی (4/92)±25/ 53، کنترل رفتاری درک شده4/94±  24/77 و قصد رفتاری افراد5/85 ± 32/06 به دست آمد. در مرحله اول نگرش بیشترین پیش گویی کننده قصد رفتاری بود و  در مرحله دوم ترکیب کنترل رفتاری درک شده با نگرش قصد انجام رفتار را 12 افزایش داد (0/001>p). نتیجه ­گیری: زنان به اهمیت مراقبت های پیش از بارداری نگرش مثبتی دارند، ولی کنترل رفتاری درک شده در آن ها پایین است. تقویت کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری را افزایش می دهد. هم چنین آموزش مردان در  این زمینه سبب افزایش هنجارهای ذهنی مثبت خواهد شد.

Title

Factors affecting preconception care in married women participating in premarital educational courses: Application of planned behavior theory

Abstract

Background & Aim: To reduce the complications of pregnancy and childbirth, it is necessary to identify the most effective way to provide integrated services. Therefore, the present study was conducted to evaluate the factors affecting the delivery of prenatal care using the theory of planned behavior. Methods: This descriptive - analytic cross - sectional study was conducted in 2018-2019. The study population included women who participated in pre-marriage training classes, of which 150 were randomly selected. For the tool, a questionnaire was developed in the framework of planning behavior theory. Descriptive statistics, linear regression and univariate analysis of variance were performed using SPSS software version 22. Results: The mean age of participants was 24.67 ± 5.96 years. The mean score for attitude was 41.01 ± 5.88, the mean score for subjective norms 25.53 ± 4.92, mean score for perceived behavioral control 24.77 ± 4.94, and mean score The behavioral intention of individuals was 32.06 ± 5.85. In the first stage, attitude was the most predictive of behavioral intention, and in the second stage, the combination of perceived behavioral control with an attitude of intention to do behavior increased by 12 (p = 0.0001). Conclusion: Women have a positive attitude towards the importance of preconception care, but their perceived behavioral control is low. Strengthening perceived behavioral control increases behavioral intent. Moreover, training men in this area will increase the positive mental norms.

Item Type: Article
Keywords: Preconception care, Theory of Planned Behavior, subjective norms
Page Range: pp. 60-70
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Journal Index: Not Index
Volume: 6
Number: 3
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: دکتر محبوبه عبداللهی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/1142

Actions (login required)

View Item View Item