Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس ابتدایی شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 96-1395

(2018) بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس ابتدایی شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 96-1395. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. pp. 58-65. ISSN 2538-2845

[img]
Preview
Text
thums-jms-v6n2p58-fa.pdf

Download (402kB) | Preview

Official URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-433-en.html

Persian Abstract

.زمینه و هدف: مدرسه به عنوان یکی از مهم­ترین مکان­های رشد و پروش فکری افراد می­باشد که تاثیر آن در همه دوران زندگی تحصیلی و تخصصی افراد قابل رویت است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس شهر تربت حیدریه انجام شد. روش­ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی 68 مدرسه ابتدایی شهر تربت حیدریه که بر حسب جنسیت و دولتی و غیر دولتی بودن تفکیک شده­اند، در سال 96-1395 انجام گردید. اطلاعات با استفاده از چک لیست استاندارد وزارت بهداشت از طریق مشاهده میدانی و مصاحبه با مسئولین مدرسه بدست آمد. داده های توصیفی با نرم افزار Excel نسخه 2010 و تجزیه و تحلیل آماری با SPSS نسخه 22 انجام شد. آنالیزهای آماری کای دو و تست دقیق فیشر به منظور تحلیل متغیرها استفاده گردید. نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که به طور کلی از نظر وضعیت سه گانه مدارس (ضعیف، متوسط و مطلوب) تمام مدارس در سطح متوسط و مطلوب بودند. به ترتیب در مدارس دولتی و غیردولتی 47/4 و 36/4 در سطح متوسط و 52/6 و 63/6 در سطح مطلوب گزارش شد. به طور کلی بین وضعیت بهداشت محیط مدارس دولتی و غیردولتی و دخترانه و پسرانه ارتباط معنی داری وجود نداشت (05/0<P). نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت مدارس ابتدایی به دلیل اولین اجتماع ورودی بعد از خانواده برای دانش آموز، تلاش موسسات درگیر آموزش و پرورش در جهت ایجاد حداکثر الزامات بهداشت مدارس ضروری می باشد.

Title

Investigation of the environmental health and safety status of primary schools in Torbat Heydariyeh city in 2016-2017

Abstract

Background & Aim: School is one of the most important places for people’s mental development the effects of which can be observed through everyone’s educational and professional life. This study investigated the health and safety status in elementary schools of Torbat Heydariyeh City. Methods: This descriptive cross-sectional study was carried out in 2016-17 on 68 elementary schools in Torbat Heydariyeh City, which were categorized based on gender and being governmental or non-governmental.  Information was collected through field surveys and interviews with school officials and using a standard checklist provided by Ministry of Health. Descriptive data were analyzed using MS Office’s Excel version 2010 and statistical analysis was performed by SPSS version 22. Chi-square and Fisher's exact test were used to analyze the variable. Results: Our results showed that based on the defined triple levels for schools, i.e. poor, moderate and desirable, the analyzed schools were categorized as moderate or desirable.-. Accordingly, 47.4 and 36.4, of public and non-governmental schools were found to be in moderate level; and 52.6 and 63.6 of them were in desirable level, respectively. In general, we found no significant difference in the health status of the schools when analyzed based on the administration type (governmental and none) or gender (male vs. female). Conclusion: Considering the presented results and the importance of elementary schools as the first post-family community for the students, the efforts of the institutions involved in education with the aim of establishing maximum health requirements are essential.

Item Type: Article
Keywords: School, Environmental Health, Safety, Torbat Heydariyeh
Page Range: pp. 58-65
Journal or Publication Title: Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Journal Index: Not Index
Volume: 6
Number: 2
Publisher: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
ISSN: 2538-2845
Depositing User: دکتر محبوبه عبداللهی
URI: http://eprints.thums.ac.ir/id/eprint/1135

Actions (login required)

View Item View Item